Social return bij koeriersbedrijf AMP Groep
"Wij kijken liever naar wat mensen wel kunnen"
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) zit in het DNA van de AMP Groep uit Houten. Maar de social returnverplichting in aanbestedingen gaf het mvo-beleid een extra zetje. WerkgeversServicepunt Midden-Utrecht, (afdeling Lekstroom, Nieuwegein), fungeert nu als ‘uitzendbureau’ voor nieuwe AMP-werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Neem die kandidaat die door omstandigheden een tijdje baanloos was geweest. Ze had wel werkervaring, maar niet met werken op een afdeling klantenservice. Toch introduceerde accountmanager Vincent Calmer van WSP Midden-Utrecht haar bij AMP. Hij wist dat ze daar een medewerker klantenservice goed konden gebruiken. “Ze was heel gemotiveerd en klaar voor een echte baan.”
Het pakte goed uit: directeur Remko Amesz van AMP nam haar aan. “Dat ze niet aan alle eisen voldeed, vond ik niet zo’n punt. Vaardigheden kun je leren. Ik kijk liever naar wat mensen wel kunnen dan naar wat ze niet kunnen. Dat gaf de doorslag. Ze is nu een gewaardeerd collega.”
Medicijnen
AMP Groep is een Houtens koeriersbedrijf voor kwetsbare producten en privacygevoelige documenten, zoals paspoorten en andere identiteitsbewijzen. Ook bezorgt het bedrijf gekoelde medicijnen en hulpmiddelen aan huis. Bij AMP werken 140 mensen. “Een paar jaar geleden waren dat er nog zeventig. We zijn heel hard gegroeid”, zegt directeur Amesz.
AMP heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) altijd al hoog in het vaandel gehad. “Dat heb ik van huis uit meegekregen”, lacht de directeur. Het bedrijf is onder meer sponsor van Villa Pardoes dat vakanties organiseert voor gezinnen met ernstig zieke kinderen en compenseert haar CO2-uitstoot via Trees for All. “Veel van dit soort initiatieven komen uit onze medewerkers voort.”
Social returnverplichting
Gemeentelijke opdrachtgevers nemen in aanbestedingsprocedures steeds vaker een social return-verplichting op: een bedrijf moet een percentagevan de loonsom besteden aan sociale of maatschappelijke doelen. Bijvoorbeeld door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen.
AMP zocht naar een manier om handen en voeten te geven aan die verplichting. Amesz: “Die social returnverplichting heeft ons echt een zetje gegeven. We hebben eerst nog overwogen om een stichting op te richten voor onze sociale activiteiten. Maar toen bleek dat WerkgeversServicepunt ons ook kon helpen.”
WSP-Accountmanager Vincent Calmer van de vanuit Nieuwegein opererende afdeling Lekstroom legde het contact met AMP. “Mensen kunnen om verschillende redenen een tijdje buiten het arbeidsproces komen te staan. Een deel van hen kan na een tijdje op eigen kracht weer aan de slag. Anderen lukt dat niet zelfstandig. Zij hebben extra aandacht nodig. Wij helpen hen met bijvoorbeeld workshops en cursussen om weer een plekje op de arbeidsmarkt te vinden.”
Uitzendbureau
De afgelopen maanden heeft Calmer een aantal kandidaten aangemeld bij AMP. Niet alleen voor een vaste baan, maar ook voor een werkervaringsplek. Zoals een Engelstalige statushouder, die een paar dagen per week werkervaring opdoet op de afdeling marketing. “Ze is heel enthousiast en gedreven. Haar begeleiden kost ons tijd en energie, maar dat geldt voor iedere stagiair.”
Amesz is blij met de samenwerking met het WSP: “Zeker in de huidige markt is het niet eenvoudig om goede mensen te vinden. Voor ons fungeert het WSP als een soort uitzendbureau. Zij hebben het voorwerk gedaan en nemen ons daarmee veel werk uit handen.”
Niet iedere door het WSP aangedragen kandidaat wordt aangenomen, benadrukt Amesz. “Met alle kandidaten voeren we een sollicitatiegesprek. Net als bij andere sollicitanten leidt dat ook bij die van hen soms tot niets. Maar dat een sollicitant een tijd uit het arbeidsproces is geweest, vinden we geen reden om iemand niet aan te nemen. Wij kijken liever naar wat iemand kan en waar zijn of haar kwaliteiten liggen.”
Ervaring
Eenmaal in dienst doen de door het WSP aangedragen medewerkers niet onder voor hun collega’s, heeft Amesz ervaren. Zij draaien gewoon mee, zijn onderdeel van het team en worden beoordeeld op hun prestaties. Als ze eenmaal in dienst zijn speelt het feit dat ze door het WSP zijn aangedragen geen rol meer. Het zijn medewerkers als alle anderen.”
Over WSP Midden-Utrecht, Lekstroom
In de Lekstroom-regio werken de gemeenten Houten, Lopik, Nieuwegein en IJsselstein samen binnen het sociaal domein. De regio maakt deel uit van de arbeidsmarktregio Midden Utrecht. Werkgevers en kandidaten profiteren zo van lokale service dichtbij én een korte lijn naar de grotere regio. WIL (wil-lekstroom.nl / externe link)