Direct naar content

Sinds 1992 zijn de bussen van Pouw Vervoer een bekende verschijning in de regio Utrecht. Van evenementen, tot schoolreisjes en lijndiensten, de diensten en het wagenpark zijn heel divers. Net zo divers als het personeelsbestand: van fulltime touringcarchauffeurs tot parttime chauffeurs die wekelijks een paar uurtjes op een lijndienst zitten. Pouw Vervoer is een sociaal ondernemer in hart en nieren en al jaren een goede samenwerkingspartner van WerkgeversServicepunt Midden-Utrecht (WSP) en verschillende gemeentes in de regio Utrecht.

Aan het woord is Corné van Vliet, chauffeursmanager bij Pouw Vervoer: “Wij hebben al een lange tijd een relatie met de gemeente Utrecht en WSP Midden-Utrecht. We zijn bijvoorbeeld een belangrijke speler bij het brengen en halen van kinderen naar het schoolzwemmen. Zulke grote contracten brengen socialreturn-verplichtingen met zich mee. Die vullen wij vaak in door het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zo hebben we onlangs een statushouder in dienst genomen. Deze man was buschauffeur in Syrië en wilde graag bij ons aan de slag. Nu is dat wat betreft diplomering een grote uitdaging. Die man is hier zonder diploma’s of bezittingen gekomen en heeft nog een lange weg te gaan voordat hij met de juiste papieren bij ons op de bus kan zitten. Toch hebben wij alvast een plekje voor hem kunnen vinden als monteur. Behalve goed rijden bleek hij namelijk ook fantastisch te kunnen sleutelen.”

Deze sociale instelling en flexibiliteit zijn bij uitstek kernwaarden van het bedrijf.  En dat is nodig ook: ondanks de tijdelijke dip tijdens corona, is er een grote krapte aan goed personeel. Corné: “Maar buiten dat, zit het ook echt in ons DNA. Alles is hier mogelijk en iedereen is welkom: jong, oud, man, vrouw, fulltimers en mensen die als bijbaan een paar uur per week op de bus zitten. Of senioren, die het gewoon leuk vinden om nog een paar dagen in de maand leuke ritten te maken. Dit is mogelijk door onze grote verscheidenheid aan werk. We hebben overal wel een lijntje rijden. Dus iemand die ’s ochtends drie uurtjes rijdt, en dat drie keer per week: daar heb ik al veel aan. En ik heb mensen, die rijden nog twee dagen in de week een lijndienst, ook helemaal prima. En als de evenementenbranche weer op gang komt, krijg ik weer mensen die het liefst dag en nacht onderweg zijn.”

_1090400
_1090392

Van uitvaartverzorger naar buschauffeur

Iemand die die flexibiliteit en relaxte houding zeker ervaart, is Jeannet. Zij is onlangs begonnen als zij-instromer en parttime chauffeur bij Pouw Vervoer, na een opleidingstraject gefinancierd vanuit het scholingsbudget van het UWV.  Jeannet: “Ik heb ruim twintig jaar in de uitvaartbranche gewerkt als uitvaartverzorger. Op een gegeven moment was het ‘op’ bij mij, het is heel intens werk. Misschien ervaren bijvoorbeeld ambulancemedewerkers of politiemensen dat ook; het kan heel emotioneel werk zijn en daar moet je tegen kunnen. En na twintig jaar was het tijd voor iets anders. Eigenlijk kwam mijn schoondochter met het idee: waarom word je geen buschauffeur? En dat leek me wel wat. Maar dat is niet één, twee, drie gedaan. Assessments en opleiding zijn heel pittig. Bovendien kwam ik zelf vanuit een krapteberoep en dan is het vinden van financiering voor een opleiding niet makkelijk. Op een banenmarkt kwam ik in contact met Jeanette van Dam – van Berlo van het WerkgeversServicepunt. Samen met haar en met de mensen van Pouw Vervoer ben ik het avontuur aangegaan en na een lange weg met de nodige obstakels zit ik nu toch maar mooi op de bus!”

Maatwerk

Jeanette van Dam – van Berlo, bedrijfsadviseur WSP: “Jeannet sprong eruit, qua vastberadenheid en positieve levensinstelling. Wij zoeken voor onze kandidaten naar de kortste route naar werk, met de meeste kans op duurzame uitstroom. Daarbij proberen we zoveel mogelijk maatwerk toe te passen. Wanneer een scholingsbudget wordt aangevraagd kijk je echt heel individueel naar een kandidaat: wat is de afstand van iemand tot de arbeidsmarkt, wat is de uitvalkans? In het geval van Jeannet: de uitvaartbranche is een krapteberoep, dus eigenlijk kwam zij hiervoor helemaal niet in aanmerking. Het is toch gelukt, door haar eigen inzet en vastberadenheid en omdat wijzelf toch vaak maatwerk kunnen leveren. Jeannet is pas in de vijftig, je wilt toch samen kijken hoe ze zo gelukkig mogelijk tot haar pensioen kan blijven werken. We zijn allemaal heel blij dat dat gelukt is en dat ze nu als zij-instromer aan de slag is gegaan bij deze mooie werkgever.”

Corné: “Jeannet is dus een zij-instromer die dankzij onze samenwerking met Jeanette van het WSP is binnengekomen, maar wij hebben natuurlijk allerlei kanalen waarlangs nieuw personeel bij ons binnenkomt. Maar iedereen begint in principe met een testrit om te voelen wat het is om op een bus te rijden. Je kunt vooraf eigenlijk niet weten of het wat voor je is. En als je eenmaal weet ‘dit is het voor mij’, dan ligt je toekomst zeker nog niet vast. Iemand die hier binnenkomt, al dan niet via een opleidingstraject, kan helemaal doorgroeien en uiteindelijk over twee à drie jaar op de wintersport-bus zitten, of zegt halverwege ‘ik vind schoolreisjes helemaal het einde, ik laat het hierbij’. Weer een ander is helemaal weg van onze feestbussen, met veel herrie en levendigheid, terwijl weer een ander zegt ‘dat nooit meer’ en liever een lijndienst rijdt. Voor iedereen is het traject bij ons dus weer anders, zolang er maar enige ontwikkeling in zit.”

Creativiteit in tijden van crisis

In deze tijd ontkomen we er niet aan ook de coronacrisis te bespreken. De coronamaatregelen raakte de touringcar-branche heel hard. Corné: “Ja, ineens stond alles letterlijk stil. Toen kwam onze flexibiliteit en creativiteit goed van pas. Ook die van onze medewerkers, want veel van de ideeën om met de nieuwe situatie om te gaan, kwam van hen. Zo hebben we een aantal van onze bussen omgebouwd tot mobiele teststraten en deze zijn op talloze locaties ingezet. Ook hadden we het concept, ‘Thuis uit eten’, waarbij wij het in samenwerking met sterrenrestaurants mogelijk maakten voor mensen om thuis van een exclusieve maaltijd te genieten. En we hebben personeel dat thuis zat ‘uitgeleend’ aan distributiebedrijven, maar ook aan sneeuwbergbedrijven, toen het dagenlang zo sneeuwde.”

Pouw Vervoer kijkt nu vooral weer naar de toekomst. Het evenementenseizoen staat voor de deur en de verwachting is dat vanaf nu alles langzaamaan weer op gang komt. Corné: “We zijn al weer volop  aan het werven. We voorzien voor 2022 alweer behoorlijke krapte. Dat komt mede door de pandemie: we weten niet of iedereen weer bij ons terug komt. Sommige van onze mensen zijn op een vrachtwagen gaan rijden of zijn iets heel anders gaan doen. We weten niet of íedereen weer terugkomt. Maar we zijn positief en verwachten dat meer mensen zoals Jeannet de sprong durven wagen en bij ons bedrijf aan de slag willen. Zoals ik al zei: iedereen is welkom!”

Pouw Vervoer: www.pouwvervoer.nl/

_1090422
Neem contact op met een bedrijfsadviseur